Opakowanie dla milenialsa

Projekt opakowania Henryk Kania

Milenialsi to słowo, które w ostatnich latach jest odmieniane przez wszystkie przypadki. Ta specyficzna grupa społeczna stała się obiektem pożądania speców od marketingu i twardym orzechem do zgryzienia dla twórców kampanii reklamowych. Dlaczego? Bo milenialsi nie lubią posiadać i nie mają potrzeby kupowania. Czy jest zatem szansa, aby trafić do nich za pomocą opakowania?

Okazuje się, że pokolenie urodzone w latach 1980–2000 to konsumenci, o których warto powalczyć z punktu widzenia branży opakowaniowej. Aż 4 na 5 milenialsów uznaje bowiem opakowanie za istotne podczas podejmowania decyzji zakupowych, a 85% z nich uważa je za element wizerunku marki (według raportu Stora Enso, Pokolenie milenium zmienia rynek opakowań, 2015). Eksperci wskazują na kilka istotnych trendów w projektowaniu opakowań, które mogą wpływać na decyzje zakupowe tej grupy społecznej i pomagać budować pozytywne skojarzenia z produktem. Również w Tango zwracamy na nie uwagę, przygotowując projekty dla naszych klientów. Co liczy się dla milenialsów?

Ekologia ma znaczenie

Od kilku lat coraz bardziej dostrzegalna na półkach sklepowych jest ekologia. Kierunek ten szczególnie trafia do pokolenia milenium, które jest w stanie zapłacić więcej za produkt opakowany z uwzględnieniem tego trendu. Nasi projektanci wykorzystują styl eko w swoich koncepcjach, proponując oszczędność formy graficznej, minimalizm, naturalne kolory, proste fonty, wzory imitujące drewno. Zaprojektowane przez nas w ten sposób opakowania chronią – a zarazem zdobią! – takie produkty, jak soki tłoczone, pasztety, żywność dla wegetarian.

Na raz

Kolejny trend, na który warto zwrócić uwagę, to poręczność. Milenialsi to osoby stale się spieszące i zapracowane, szukające na sklepowych półkach przekąsek, które mogą wrzucić do torby i zjeść o każdej porze dnia i w dowolnym miejscu. Jest to powód sukcesu, jaki w ostatnich latach osiągnęły wszelkiego rodzaju saszetki, kubeczki, małe torebki, tacki – opakowania „na raz”. Do niedawna w ten sposób pakowane były przede wszystkim batony i gorące kubki, obecnie trend wyraźnie zmierza w zdrowszą stronę, a milenialsi chętnie wybierają np. sushi czy sałatki, które mogą zjeść niemal w biegu. Plastikowy kubeczek skrywający porcję owsianki do pracy, mała saszetka z kabanosami do zjedzenia w drodze, a nawet pojemniczek na gotowe do spożycia jajka na twardo – to nasze propozycje skierowane do młodych i zabieganych osób.

Opowiedz mi historię

Sposobem na wyróżnienie się spośród setek opakowań w sklepie i trafienie do milenialsów jest również storytelling – opowiadanie historii. Naszą propozycją w tym zakresie są m.in. opakowania soku, na których za pomocą ikonografik opowiadamy, jak powstał produkt i jak wpływa to na jego wyjątkowość. Jest to świetna droga dotarcia do współczesnych młodych ludzi, którzy są dużo bardziej świadomymi konsumentami niż ich rodzice i dziadkowie. Milenialsi lubią wiedzieć, skąd pochodzi produkt, jak został zrobiony, jaki ma skład, dlatego mogą długo stać przy półce sklepowej i analizować informacje zamieszczone na opakowaniu. Przedstawienie w przystępnej, krótkiej i graficznej formie historii powstania jego zawartości to strzał w dziesiątkę.

Personalizacja wyróżnia

Warto też wspomnieć o personalizacji, sprawiającej, że kupujący ma wrażenie, jakby produkt był zrobiony specjalnie dla niego. W portfolio Tango znajduje się m.in. podręczne opakowanie na kabanosy – produkt, z którym nasz klient chciał trafić szczególnie do młodych, zapracowanych kobiet. Saszetka, którą zaproponowaliśmy, ma się zmieścić w każdej torebce, zaś jej elegancki i kojarzący się z luksusem design – złocone zdobienia na granatowym tle – mają trafić do ceniących piękne formy kobiet. W ten sposób zwyczajny produkt zyskał niezwykłą oprawę, jednoznacznie kojarzącą się z jego grupą docelową.

Nie ma wątpliwości, że niedługo to głównie milenialsi będą wyznaczali kierunki, w jakich podążą producenci. Branża opakowaniowa już od kilku lat próbuje nadążać za potrzebami tego pokolenia i robi to coraz skuteczniej. W pogoni za wynikami sprzedaży warto jednak pamiętać, że opakowanie musi być spójne z produktem, który zawiera. Młodzi konsumenci docenią bowiem nie tylko ciekawą formę, ale również spójność przekazu.