Projektowanie opakowań – jakie powinno być dobre opakowanie?

projaktowanie opakowan

Projektowanie opakowań - jakie powinno być dobre opakowanie?

projaktowanie opakowan

Opakowanie produktu nazywane jest 5-sekundową reklamą, która pozwala przebić się przez szum komunikacyjny pełnych półek sklepowych. Czym powinno się charakteryzować by zdobić przychylność kupującego?

Opakowanie produktu a decyzja zakupowa

Opakowanie produktu nazywane jest 5-sekundową reklamą, która pozwala przebić się przez szum komunikacyjny pełnych półek sklepowych. Według badań decyzja zakupowa trwa średnio 12 sekund. Jest to czas kiedy kupujący przeglądając podobne do siebie produkty wybiera ten, na który gotów jest poświęcić swoje środki licząc, że odwdzięczy mu się odpowiednią jakością, użytecznością czy smakiem. I tutaj właśnie niebagatelne znaczenie ma bezbłędny design opakowania, które musi komunikować odpowiednie wartości i zapewnić kupującego, że kryjący się w jego wnętrzu produkt jest dokładnie tym, którego w tym momencie potrzebuje. Rola designu opakowania wzrosła znacznie wraz z rozwojem sprzedaży samoobsługowej, kiedy klient na ogół nie może liczyć na rekomendację sprzedawcy. Dobre opakowanie ma znaczenie także w sprzedaży internetowej. W czasach wyszukiwarek, porównywarek i coraz bardziej zaawansowanych e-sklepów to właśnie prezentacja produktu może przeważyć szalę i zdecydować o sukcesie lub porażce sprzedażowej.

Jakie cechy musi mieć dobre opakowanie produktu?

Opakowanie spójne z marką

Tworząc projekt graficzny opakowania nowego produktu należy pamiętać, że stanie się on elementem całościowego wizerunku marki. Zwykle opakowanie powinno nawiązywać designem do identyfikacji wizualnej, by nowy produkt mógł zostać bezbłędnie zidentyfikowany jako wyrób firmy X, która jest rozpoznawalna i ma grono swoich odbiorców. Zdarza się jednak, że marki chcąc poszerzyć rynek i zdobyć zupełnie nową grupę odbiorców decydują się na opakowania wręcz kontrastujące z dotychczasowym wizerunkiem, co również może przynieść zadowalający rezultat bowiem ci, którzy do tej pory z jakiegoś powodu omijali produkty marki na półce sklepowej zostają “skuszeni” nowym, świeżym designem.

Opakowania dopasowane do grupy docelowej

Zostając w temacie grupy odbiorców –  opakowanie to jeden z najważniejszych elementów komunikacji z potencjalnym nabywcą. Zatem jego kompozycja, kolorystyka, symbolika czy język warstwy informacyjnej powinien być w 100% dopasowany do grupy docelowej. Inaczej komunikujemy się z osobami starszymi, inaczej z młodzieżą, a jeszcze inaczej ze specjalistami w danej dziedzinie. Temat grupy docelowej to jeden z najistotniejszych w briefach, jakie dostajemy od naszych klientów.

Opakowanie sugerujące korzyści produktu

Kompozycja opakowania powinna sugerować wszelkie korzyści wynikające z zakupu. Sam kształt opakowania musi być dopasowany do zawartości, podkreślając jej wielkość, a wszelkie elementy designu komunikować poziom jakości produktu i kreować pozytywne wyobrażenie o tym, co kryje się wewnątrz. Ważne jest więc odpowiednie dobranie elementów takich jak grafiki, symbole czy zdjęcia.

Czytelne informacje o produkcie

Obok warstwy graficznej nie mniej ważne są również informacje, jakie umieszczamy na opakowaniu produktu. Powinny one pozwalać na łatwą identyfikację zawartości oraz podkreślać jej najważniejsze cechy. Tworząc projekt graficzny opakowania należy także pamiętać o punktach obowiązkowych, które muszą być odpowiednio wyeksponowane. Należą do nich m.in skład, kod kreskowy czy informacje o producencie. Elementem designu są również fonty używane do zapisania wszelkich informacji o produkcie. Należy pamiętać o tym by były nie tylko estetyczne i zgrywały się z całością, ale pozostały po prostu czytelne. Często skład czy materiał z jakiego wykonany jest produkt to podstawa do podjęcia decyzji zakupowej. Konsumenci są coraz bardziej świadomi, więc producenci powinni maksymalnie ułatwiać odczytywanie najważniejszych informacji.

Odpowiednio skonstruowane opakowanie

W projektowaniu opakowań nie należy zapominać o ich podstawowej funkcji czyli o ochronie zawartości. Kształt i materiał opakowania muszą gwarantować bezpieczeństwo zawartości. Powinno być ono ergonomiczne, łatwe do składowania i przewożenia. Opakowanie produktu nie powinno również sprawiać większych trudności podczas otwierania, a także uwzględniać dodatkowe funkcjonalności – jak np. możliwość ponownego, szczelnego zamknięcia.

Podczas projektowania w naszej agencji przywiązujemy ogromną uwagę do funkcjonalności opakowań. Każdy nasz projekt przechodzi przez fazę prototypowania dzięki czemu już na etapie wstępnych koncepcji możemy sprawdzić na ile optymalna i ergonomiczna jest jego forma.

Design, który przykuwa uwagę

Oprócz funkcjonalności i ergonomii opakowanie musi być oryginalne i wyróżniające się na tle konkurencji. Podczas projektowania opakowań w naszej agencji zawsze staramy się by były one wyjątkowe, szyte na miarę produktu i marki. Nie wystarczy by były po prostu “ładne”. Jak pisaliśmy wcześniej, opakowanie to 5-sekundowa reklama, warto więc by miało w sobie “to coś”, ten ostateczny sznyt, który już przy pierwszym kontakcie sprawia, że chcemy dowiedzieć się więcej o produkcie, jaki kryje. Tym ostatecznym sznytem może być ciekawa kolorystyka, interesujący motyw graficzny czy niewielki akcent w formie wykończenia np. metaliczną folią, okienkiem lub tłoczeniem. Bardzo efektowne i skuteczne sprzedażowo mogą być również opakowania minimalistyczne, zwracające uwagę prostotą i przejrzystością. Wbrew pozorom minimalistyczne formy to spore wyzwanie dla projektantów, ponieważ nie ma tu miejsca na pomyłkę. Dużą wagę ma każdy, najmniejszy nawet element jak  kompozycja, kolory, faktura materiału czy krój pisma.

Wpływ na środowisko - opakowania w stylu eko

Żyjemy w czasach, w których troska o środowisko powinna być priorytetem. Dlatego w designie opakowań nie ma już miejsca na nieuzasadnione użycie plastiku czy marnowanie materiału na zbyt duże, okazałe pudełeczka niedopasowane zupełnie do zawartości. Przychylność świadomego konsumenta można zdobyć dzięki przemyślanemu designowi i materiałom łatwym w recyklingu. Jeszcze lepiej gdy zgodnie z duchem “re-use” opakowanie po zużytym produkcie może być wykorzystane ponownie.

Opakowania doceniane przez świadomych nabywców

Dobry design opakowania jest doceniany przez coraz bardziej świadomych nabywców. W dobie social media, rekomendacji influencerów i błyskawicznie rozprzestrzeniających się informacji, produkt może odbić się szerokim echem również wśród internetowej społeczności, co ogromnie wpływa na popularność marki. Dobre pomysły zostają docenione, jednak działa to też w drugą stronę. Wytknięte może zostać każde potknięcie, a wnikliwej, internetowej publiczności nie umknie żaden błąd. 

 

Dlatego przy wyborze firm współpracujących z marką należy stawiać na doświadczenie i wiedzę kontrahenta. W Agencji Tango już od 27 lat zajmujemy się tworzeniem nowych marek i odświeżaniem już istniejących. Nasz zespół specjalistów projektuje opakowania, które są przemyślane w najdrobniejszych szczegółach.

 

Chcesz dowiedzieć się więcej? Skontaktuj się z nami.

Zobacz także nasze portfolio.