Pantone Color Institute od 1986 zrzesza specjalistów od projektowania koloru. Zajmują się oni nie tylko opracowywaniem trendów, ale także edukacją, kolorystycznymi rozwiązaniami i konsultacjami dla firm.
Wybór koloru roku miał swój początek w konieczności wypracowania metodologii badań nad tym, jakie połączenia kolorystyczne będą w trendach za wiele miesięcy. Instytut Pantone udzielał porad kolorystycznych projektantom pracującym nad nowymi produktami, a przecież wybór kolorystyki następuje zwykle w początkowej fazie prac, natomiast samo wdrożenie nowego projektu następuje często po wielu miesiącach. Stąd potrzeba wcześniejszego określenia jakie barwy sprawdzą się najlepiej w niedalekiej przyszłości.
W opracowywaniu trendów na najbliższy rok badacze Pantone biorą pod uwagę niemal wszystkie aspekty życia. Dogłębnie analizowane są ogólnoświatowe zjawiska pop kultury, produkcje filmowe i telewizyjne, rynek mody, design, sztuka, popularne destynacje turystyczne, nowe media, popularne wydarzenia sportowe, a także zmieniający się styl życia czy sytuacja społeczno-ekonomiczna w danym okresie. Tak szerokie spojrzenie na otaczające nas zjawiska pozwala specjalistom Pantone na określenie jakie kolory można uznać za wiodące i pasujące najlepiej do obecnej rzeczywistości.