Projektowanie logo - na co zwrócić uwagę?
Logo jest jednym z najistotniejszych elementów marki. Jest to znak graficzny, który identyfikuje, wyróżnia produkt albo usługę na rynku. Stworzenie dobrego logo wymaga zebrania ogromnej wiedzy na temat danej firmy.
Każdy projekt logo powinien być poprzedzony odpowiednimi przygotowaniami na temat misji, założeń, grupy docelowej oraz historii marki. Istnieje kilka ważnych zasad, które należy mieć na uwadze podczas tworzenia unikatowego projektu:
- Prostota – sprawdza się zawsze! Nieskomplikowane logo można łatwo zapamiętać, odtworzyć i wykorzystać na każdym projekcie – ulotce, banerze, czy w miniaturowej wersji na samym produkcie.
- Ważne jest zarówno to, jak wygląda logo, ale także, co oznacza i jakie wartości przekazuje.
- Logo może mieć bardzo zróżnicowane formy – abstrakcyjne elementy graficzne, typograficzne lub kombinacje z różnymi symbolami, literami lub cyframi. Wszystko zależy od kreatywności projektanta.
- Rozpoznawalność – logo nie musi być skomplikowane. Graficy przy wykorzystaniu specjalistycznej wiedzy z zakresu projektowania graficznego, psychologii oraz marketingu, a także po wnikliwym poznaniu marki, są w stanie stworzyć rozpoznawalne, ale minimalistyczne logo, które będzie zapadać w pamięć.
- Ponadczasowość – ponadczasowe logo to marzenie każdej marki. Dlatego warto stworzyć uniwersalną bazę, którą potem łatwo można przystosować do panujących trendów, ale które jednak nie zmienią jej podstawowego charakteru. Doskonałym przykładem jest tu logo Volkswagena, które bazuje na połączeniu dwóch liter – V i W.
- Czytelność – logo musi być czytelne. Nie może zawierać zbyt wielu szczegółów. Najlepiej sprawdza się popularna zasada “im mniej, tym lepiej”. Minimalizm idealnie wpisuje się w panujące trendy.
- Przy projektowaniu znaku graficznego przydatna jest wiedza z psychologii koloru i marketingu. Odpowiednio dobrana barwa odgrywa bardzo ważną rolę w kreacji. Odzwierciedla charakter marki oraz produktu, ma wpływ na wywołanie konkretnych emocji oraz skojarzeń u odbiorcy.
W profesjonalnych agencjach brandingowych pracują designerzy, którzy posiadają odpowiednią wiedzę z zakresu marketingu, grafiki, psychologii, znaczenia kolorów, typografii i kreacji. Na dobrze zaprojektowane logo wpływ ma bardzo wiele czynników. Tu nic nie może być przypadkowe. Wszystko to w połączeniu z wnikliwym wywiadem na temat marki pozwala stworzyć znak graficzny, który będzie interesujący i ponadczasowy.